София, 11-12 септември 2021 г.
„С липсата на глобално образование и знания за света можем да обясним ширещото се лековерно четене на фалшиви новини и необяснимото доверие в агресивно разпространяваните конспиративни теории“. С тези думи председателят на Българската платформа за международно развитие (БПМР) професор Петранка Филева откри IX Национална конференция за глобално образование „Образование за глобално гражданство в условията на Ковид-19. Общи хоризонти – различни реалности“, която се проведе на 11 и 12 септември Центъра за подготовка на ученици за олимпиади на МОН в София. Конференцията се организира за девети пореден път от БПМР в сътрудничество с МОН, с финансовата подкрепа на Европейската мрежа за глобално образование (GENE), съфинансирана от Европейския съюз и събра над 70 директори и преподаватели от цялата страна, представители на гражданските организации и експерти от компетентните институции.
Освен върху чисто образователни теми, сериозен фокус имаше върху здравните предизвикателства, през които са изправени ученици, учители и родители. Представителят на СЗО в България доцент Михаил Околийски обърна внимание на пост-Ковид реалността в училище и отражението на пандемията върху психичното здраве на деца, учители и родители. Следващият панелист – д-р Радосвета Стаменкова, изпълнителен директор на БАСП, предизвика към активно участие аудиторията с темата "Какво (не) научихме... - за здравните компетенции на деца, учители и родители." БАСП е активен член на БПМР от самото основаване на Платформата и за нас е удоволствие участието в годишните конференции по Глобално образование, още повече, че се борим с митовете и фалшивите новини по отношение на здравето (и не само) много преди КОВИД-19.
Цялостен модел за изграждане на ключови компетентности в училище за онлайн безопасност и дигитално гражданство, приложен пилотно през последната година в 90 СУ в Люлин, беше представен от Центъра за безопасен интернет.
В рамките на събитието учителите и практиците в сферата на образованието имаха възможност и да посетят три ателиета, свързани с изграждането на ключови компетентности в училище, онлайн медийна грамотност и как учениците да се превъплътят в ролята на дипломати чрез Модели ООН.
Деветата Национална конференция за глобално образование завърши с официалната церемония по награждаването на осем училища от цялата страна, призьори в тазгодишното издание на конкурсите Глобално училище и Глобално училище в действие.
Конференцията се проведе при стриктно спазване на актуалните противоепидемични мерки чрез хибриден модел, при който участниците бяха разпределени в 3 зали, свързани с видео-конферентна връзка и възможност да участват активно във всички дискусии, както и чрез стрийминг в социалните мрежи.
Видео от двата дни на конференцията може да бъде намерено тук:
Ден първи
Ден втори