www.safesex.bg

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Общи :: Растеж на помощите и залез на хуманитарианизма

Лансет, 23.01.2010

Представете си ситуацията в Хаити: семейства, живеещи направо върху замърсени от нечистотии бунища, без никакви надеждни източници на храна и вода и на практика без достъп до здравеопазване.Този сценарий разкрива положението в Хаити преди земетресението, което изпрати тази бедна, раздирана от конфликти страна като топ новина директно в заглавията на международните медии.

В момента непосредсвена цел на хуманитарните помощи, международнте организации, правителствата и неправителствените организации (НПО)  е мобилизиране на усилията, но също така и борбата за позиции, всяка твърдейки, че прави най-много за оцелелите при земетресението.
Някои агенции дори заявяват, че са в авангарда на усилията за хуманитарни действия в Хаити. Фактически, както е видно, ситуацията в Хаити е хаотична, опустошителна и всичко друго, но не и координирана.
Много е казано за изпълнението и развитието на хуманитарните усилия в Хаити. От изключително значение е непосредствените нужди на хората там да бъдат посрещнати днес – незабавно. Но е скандално, че именно сеизмичното разместване на тектоничните плочи постави Хаити в центъра на вниманието на международните медии.

Политическата реторика е добре позната: печеленето на точки във вътрешен и международен план по време на кризи и бедствия е обичайна практика, използвана от много правителства и политици. Но в тази опасна и неморална игра има много губещи, особено откакто правилата включват поставяне нуждите на отчаяните хора в зависимост от субективното определяне на цената.
Нека се върнем 5 години назад до слабия международен отзвук на катастрофалното земетресение в Пакистан. Само през последните 2 седмици наводнение остави без покрив 30 000 души в Кения и 4 000 в Албания, а в Йемен,  Демократична Република Конго и Сомалия хиляди  хора бяха евакуирани поради продължителните бойни действия.

Всички международни организации, включително Международната Продоволствена Програма на ООН, наскоро се оттеглиха от Сомалия – една от страните, славещи се с най-големи бзчинства в света и с популация сходна по численост на тази в Хаити. Невероятно изглежда международните организации и националните правителства да се състезават за внимание в ръководенето на усилията за хуманитарни помощи в Сомалия. Причините за тяхното бездействие в момента са с най-нехуманен характер.
Многократно е фокусирано вниманието на факта, че когато се гледа през кривата призма на политиката, икономиката, религията и историята, животът на някои се оценява като по-важен, от този на други – положение, което не е повлияно от невинните, медиите и от нас включително.

Тази тъжна ситуация е резултат от косвената йерархия на кризисните ситуации, по-късно повлияни от изкуствени критерии, такива като дали бедствията имат природен характер или са причинени от хората. Както таз-седмичното специално издание, посветено на яростния конфликт и здравеопазването, показва, нуждите на хората от здравеопазване  в териториите, засегнати от конфликт, са непрекъснато подценявани.

Политиците и медиите се превръщат в лесни мишени за критика. Но има и друга група, включена в хуманитарната помощ при бедствия, която до голяма степен успява да избегне обществен контрол – секторът за хуманитарна пиомощ, днес без съмнение индустрия със свои собствени права.
Секторите за взаимопомощ и хуманитарните организации извършват изключителна работа в трудни ситуации. Но някои благотворителни организации могат още повече да подобрят своята ползотворна дейност. Лансет наблюдаваше агенциите за хуманитарна помощ и неправителствените организации в продължение наняколко години, а също така провеждаше  разговори с членове на персонала, рабодещ за крупни благотворителни организации. Няколко теми изпъкват при тези разговори.
Големите агенции за взаимопомощ и хуманитарните организации са често в противоборство помежду си. Заразени от вътрешната сила на политиката и отблъскващите характеристики, наблюдавани в много от крупните корпорации, големите агенции за взаимопомощ могат да бъдат обладани от стремеж към трупане на пари чрез своите усилия за привличане на средства.

Медийното покритие е основна цел на тяхната дейност.

И може би най-неприятно от всичко е това, че усилията за хуманитарна помощ в този бранш понякога са конкурентни и се характеризират със слабо сътрудничество между агенциите, включително и малки родни благотворителни организации, които могат да имат по-добре изградена мрежа в засегнатите страни и по този начин са по-пригодни незабавно да осъществят разпределянето на извънредна хуманитарна помощ.

Вземайки под внимание кризата в Хаити, може би изглежда непростимо да контролираме и критикуваме мотивите и действията на хуманитарните организации. Но както и всяка друга индустрия, индустрията за взаимопомощ трябва да бъде изследвана, не само във финансово отношение, каквато е практиката в момента, но и по отношение на това как действа тя от най-високо до най-ниско ниво.

Изглежда все по-очевидно, че някои агенции действат понякога по-скоро в свой собствен интерес, отколкото в интерес на индивидите, на които твърдят, че помагат. Макар че много агенции вършат значима работа, хуманитарианизма вече не е в духа на много от организациите в тази индустрия.
За хората от Хаити и други, живеещи при сходни условия на разруха, хуманитарианизма е най-съдбоносната мотивация и средство за намеса.

 

Banner
Banner

Latest news

Romeo and Juliet from Kosharnik district

Montana, September 12, 2019

The Shakespeare and Servantes tour around the Roma neighborhoods of Bulgaria went to the Kosharnik district of Montana. Talented and enthusiastic local children, selected by the Roma actress Natalia Tzekova presented fragments of the drama “Romeo and Juliet” from a newer angle and with adequate health messages. The aim of the social theatre is with the means of art to inform the public in a comprehensible manner about the harm of early marriages and early school drop outs, the benefits of contraception, the importance of prevention of sexually transmitted infections. The messages target young people as well as their parents, some of which joined the scenes to demonstrate their support for what their children are saying. With his monologue about the Roma Don Quixote Valeri Lekov, also part of the production team, explained some of the community specificities. Between the sketches there were “real life” scenes – a woman from the community visits a doctor who explains the benefits of contraception and debunks some “fake news” about contraceptive methods – all this with a lot of humour and highly appreciated by the audience.

 
BFPA kicks off a new two-year project “I Want to Know”

Sofia, August 23, 2019

With an official green light on August 23, as of Sep 1st BFPA starts activities on a new project – “I WANT TO KNOW – User friendly access to HIV and STI counseling and testing for Roma youth from vulnerable communities”, supported by ViiV Healthcare’s Positive Action Programme via CAF (Charities Aid Foundation) UK. The project’s duration is 2 years, during which BFPA will provide voluntary counseling and testing (VCT) with a focus on young Roma men (but not excluding women as well) from poor and marginalized districts through its coordinators in the five BFPA branches in Bulgaria - Pleven, Stara Zagora, Plovdiv, Russe and Sofia. Activities will begin with a kick-off meeting and VCT training for the service providers, in parallel with informing and awareness raising by elaboration of info materials, disseminated in the targeted communities by one of the closest and dearest BFPA partners – Health Mediators.

 
Social and health messages in Roma neighbourhoods through theatre

Sofia, July 31, 2019

On the last day of July the Roma neighbourhood Fakulteta in Sofia was visited by William Shakespeare and Miguel de Servantes. We started with the best – Romeo and Juliet and Don Quixote. The Roma actress Natalia Tzekova staged a funny and educational performance with the participation of talented children and youth from the neighborhood in which the art was intertwined with social and health related messages. Romeo and Juliet demonstrated the benefits of family planning, contraception and health education and spoke in verse about the harm of school dropout, early marriages and children having children. The participants performed short sketches which contained the same messages, debunked myths and demonstrated how powerful personal example is. Don Quixote explained some of the community specificities which started a short discussion on stage who should take example from whom about health and health prevention. In between sketches and play scenes the participants shared their own personal stories about health and family planning. At the end of the play as a recap of what was presented they raised a few banners with messages on the same topic”: “I have dreams and goals”, “I am not an incubator for babies”, “Ask – someone will tell you”. The audience appreciated the messages and the element of humor in the sketches and play scenes.

Banner

Общи :: Растеж на помощите и залез на хуманитарианизма